צלצלו (לחיצה על המספר)
או השאירו פרטים

כתבו לי ב WhatsApp

אפשר לכתוב 24/7 גם בשבתות וחגים ואחזור אלייך בהקדם

חסרונות בטיפול בכעסים קונבנציונלי

לפני שאנו ניגשים לטיפול בכעסים, כדאי לדעת שישנם חסרונות לא מעטים בגישות קונבנציונליות מסוימות. טיפול בכעסים שעיתים נקרא גם ניהול כעסים, זו אומנם גישה שמומלצת לטיפול בנושאים הקשורים לכעס או התקפי זעם, על ידי מי שבדרך כלל מעוניינים רק ללמוד לעצור את עצמם מלהתפרץ בזעם, ולמרות שמבחינה זו, זה עזר לאנשים רבים לרסן את הכעס, חיוני להכיר בכך ששום טיפול אינו ללא חסרונותיו. מאמר זה בוחן כמה מהחסרונות של טיפול בכעסים קונבנציונלי שכדאי לשקול.

1) גישה פשטנית
אחד החסרונות העיקריים של טיפול בכעסים קונבנציונלי הוא הגישה הפשטנית שלו לרוב לרגש מורכב כמו כעס. תוכניות מסורתיות לטיפול בכעסים נוטות להתמקד בללמד אנשים לדכא או להימנע מהבעת כעס לחלוטין. עם זאת, כעס הוא רגש טבעי, ודיכוי מוחלט עלול להוביל להדחקה רגשית, שעלולה להיות בעלת השלכות שליליות ארוכות טווח על בריאות הנפש.

2) פתרונות לטווח קצר
טיפולי כעס קונבנציונליים רבים מציעים בעיקר פתרונות קצרי טווח לניהול כעס מבלי להתעמק בשורשי הרגש. בעוד שלמידת טכניקות הרפיה ומנגנוני התמודדות עשויים לעזור לאנשים להירגע ברגעי כעס, הם עשויים שלא להתייחס לבעיות הבסיסיות שמעוררות את הרגש מלכתחילה. כתוצאה מכך, הכעס עשוי להופיע מחדש בעתיד בעוצמה רבה ואם לא בצורה של כעס אז בצורה של חרדה, וכאן אותה "אסטרטגיה" שעבדה קודם, כבר לא תעבוד, מפני שלא התמודדנו עם בעיות הליבה.

3) חוסר התאמה אישית
תכניות עבור טיפול בכעסים מאמצות לרוב גישה מתאימה לכולם, אשר עשויה שלא לספק את הצרכים והנסיבות האישיות של כל אדם המבקש עזרה. אנשים שונים חווים כעס מסיבות שונות, ומה שעובד עבור אדם אחד עשוי להיות פחות יעיל עבור אחר. ללא תוכניות טיפול מותאמות אישית, אנשים עשויים שלא לקבל את הכלים הדרושים להתמודדות עם גורמי הכעס והחוויות הייחודיים שלהם.

4) התעלמות ממצבים בסיסיים של בריאות הנפש
טיפול בכעסים קונבנציונלי מתעלם לפעמים מהאפשרות שכעס עשוי להיות סימפטום למצבי בריאות נפשיים בסיסיים כמו דיכאון, חרדה או טראומה. אי זיהוי וטיפול במצבים המתרחשים במקביל עלול להוביל לטיפול לא שלם או לא יעיל (ולפעמים אפילו מזיק), שכן הגורמים השורשיים לכעס נותרים ללא מענה.

5) דגש יתר על טריגרים חיצוניים
טיפול בכעסים קונבנציונלי מתמקד לרוב בזיהוי והימנעות מטריגרים חיצוניים המובילים לכעס. למרות שגישה זו היא בעלת ערך, היא עשויה שלא להעניק לאנשים את המיומנות בזיהוי הטריגרים הפנימיים ביעילות – הבנת התגובות הרגשיות והמנגנון הפנימי של האדם והתייחסות לקונפליקטים פנימיים חיוניים לניהול כעסים לטווח ארוך.

6) היקף מוגבל של טכניקות
טיפולי כעס מסורתיים רבים מסתמכים על מגוון מצומצם של טכניקות, כגון מבנה קוגניטיבי ותרגילי הרפיה. אמנם טכניקות אלו יכולות להיות מועילות, אך ייתכן שהן לא מכסות את רוחב האסטרטגיות שיכולות להועיל לאנשים עם נסיבות והעדפות ייחודיות.

לסיכום, בעוד שטיפול בכעס קונבנציונלי נמצא בשימוש נרחב ועזר לאנשים רבים להשיג שליטה על הכעס שלהם, חיוני להכיר בחסרונות שלו ובמלכודות הפוטנציאליות שלו. הגישה הפשטנית, המיקוד לטווח הקצר, חוסר ההתאמה האישית והדגש על טריגרים חיצוניים יכולים להגביל את האפקטיביות הכוללת של ניהול כעסים קונבנציונלי. עבור טיפול בכעסים אפקטיבי ומקיף, חיוני לשקול גישות אינדיבידואליות, הוליסטיות החוקרות את הסיבות השורשיות לכעס ומקדמות רווחה רגשית לטווח ארוך. לקריאה על שיטת טיפול בכעסים איתה אני עובד לחץ/י כאן.

 

צלצלו (לחיצה על המספר)
או השאירו פרטים

כתבו לי ב WhatsApp

אפשר לכתוב 24/7 גם בשבתות וחגים ואחזור אלייך בהקדם

איפה מתקיים הטיפול

הטיפול מתקיים ברח' חרות 6, רמת גן (לתצוגה במפה לחץ כאן), ניתן לקיים את הפגישות גם טלפונית או בזום.

נגישות
Scroll to Top