התקפי זעם טיפול

התקפי זעם טיפול

לטיפול נכון עבור התקפי זעם חשוב להעניק טיפול רגשי המגיע לשורש הבעיה. זאת אומרת שינוי הגישה והתפיסה מהבסיס, שינוי צורת החשיבה, שיפור החוויה של הזהות והערך העצמי והשלווה הפנימית שבנו. רק באופן זה ניתן להסיר את התלות בהתנהגות מסוימת מאחרים. מתוך שינוי נהיה מסוגלים להרגיש  שגם אם מתייחסים אלינו באופן לא הוגן,  יש לנו אפשרות להגיב בצורה שקולה ומכבדת גם לעצמנו וגם לצד השני. 

שיטות שונות לטיפול בבעיות עצבים יכולות לסייע לזמן מוגבל, אך הטיפול שבאמת אפקטיבי לטווח ארוך הוא שינוי רגשי עמוק הפותר את שורש הבעיה. ניתן לקרוא המלצות בלחיצה על כפתור כחול בהמשך העמוד.

 

התקפי זעם הסיבות העיקריות

התקפי זעם, הידועים גם כהתפרצויות או כעס מתפרץ, הם תגובות רגשיות אינטנסיביות ומציפות המאופיינת באובדן שליטה ובגלישה של התנהגות אלימה. בעוד שרוב האנשים חווים כעס מעת לעת, התקפי הזעם שונים באופן משמעותי, כי אלו מובילים לפעולות תוקפניות והרסניות. הבנת הסיבות העיקריות שמאחורי התקפי זעם חיונית לקידום מודעות, אמפתיה ויצירת שינוי. במאמר זה, נסקור כמה מהסיבות העיקריות מאחורי התפרצויות זעם ונשפוך אור על דרכים אפשריות להתמודד איתם ולמנוע אותם.

 

טראומה לא פתורה

אחד הגורמים המשמעותיים התורמים להתקפי זעם הוא טראומה בלתי פתורה. חוויות טראומטיות, כגון התעללות פיזית או רגשית, עדות לאלימות או חווית אירוע מסכן חיים, יכולות ליצור פצעים רגשיים עמוקים שלא טופלו. טראומות אלו עשויות לצוץ מחדש דרך טריגרים מסוימים, ולגרום לנו להגיב בזעם בלתי נשלט כמנגנון הגנה או כדרך לשחרר מתח מודחק.

צלצלו (לחיצה על המספר)
או השאירו פרטים

כתבו לי ב WhatsApp

אפשר לכתוב 24/7 גם בשבתות וחגים ואחזור אלייך בהקדם

תסכול וחוסר אונים

תחושת תסכול וחוסר אונים בהיבטים שונים של החיים עלולה להוביל להתפרצויות זעם. כאשר אנשים נתקלים במכשולים תכופים, מתמודדים עם ציפיות שלא נענו, או חווים חוסר שליטה בנסיבות שלהם, הם עלולים להגיע לנקודת שבירה. הזעם יכול להפוך לדרך להחזיר לעצמנו את תחושת הכוח ולהדחיק באופן זמני את הקושי הרגשי הבלתי נסבל.


קשיים נפשיים

התקפי זעם יכולים להיות סימפטומטיים לחוסר בבריאות נפשית מאוזנת. בעיות נפשיות כאלו יכולות להיות למשל משבר זהות, מחשבות טורדניות כפייתיות, נטייה להתמכרויות, נטייה לתלות רגשית באחרים ועוד. בעיות אלו יכולות להגביר תגובתיות אימפולסיבית. זאת אומרת לפגוע בוויסות הרגשי, מה שהופך את זה לאתגר גדול יותר לנהל את הכעס כראוי. אבחון וטיפול נכונים הם חיוניים בניהול התפרצויות זעם הקשורים לבעיות נפשיות.

 

שימוש בסמים

שימוש בסמים, כולל תרופות הרגעה (למשך תקופה ארוכה מדיי) ואלכוהול, עלול לתרום באופן משמעותי להתרחשות התפרצויות זעם. חומרים משכרים שמטשטשים את הרגשות האמיתיים שבנו ולגרום לבעיות שונות. לדוגמא, לפגוע בכושר השיפוט, להוריד את החיבור למציאות, וליצור פגיעות שיוצאת מפרופורציה. כל אלו שמים אותנו בנטייה גבוהה יותר לכעס מופרז ותוקפנות בלתי נשלטים.

 

מתח כרוני

לשהייה ממושכת במתח כרוני תהיה השפעה מזיקה על הרווחה הנפשית והרגשית. ללא יכולת להגיב נכון, מתח מצטבר בנו במשך היום ולאורך תקופה ארוכה. הלחץ יכול להצטבר עד שאין יכולת יותר להחזיק את המטען בפנים והלחץ מתבטא בהתקפי זעם. מציאת דרכים בריאות לניהול מתח חשובה כדי למנוע מתח מיותר. הדבר חיוני והכרחי כדי למנוע את ההתפרצויות הנפיצות הללו.

התנהגות נלמדת

במקרים מסוימים, התפרצויות זעם עשויים להיות התנהגויות נלמדות. זאת אומרת כתוצאה מהתבוננות בתגובות תוקפניות ואלימות בילדות או בתקופות משפיעות אחרות בחיים. אם אדם גדל בסביבה שבה כעס מתבטא לעתים קרובות בדרכים הרסניות, הוא עשוי לשחזר את הדפוסים הללו בחייו שלו.

 

טריגרים סביבתיים

סביבות ומצבים מסוימים יכולים לעורר התקפי זעם אצל אנשים עם רגישות גבוהה מדיי. כמו מקומות צפופים או רעשים חזקים. גם קונפליקטים או חוויות המעוררות זיכרונות שליליים יכולים לעורר תגובה רגשית חזקה, המובילה להתנהגות תוקפנית.

 

דימוי עצמי

אם קראת עד כאן אפשר להניח שלפחות עם כמה מהגורמים יכולת להסכים כקשורים לבעיה של התפרצויות זעם. ועכשיו ניגע בקצרה בשורש הבעיה – הגורם שאותו הכי חשוב לשנות. כאן למעשה נמצא בסיס של הבעיה. הדימוי העצמי, והזהות העצמית כוללים בתוכם את התפיסה למה שמעניק לי ערך עצמי. וכמו כן, מה מעניק לי ביטחון ורוגע. 

אנשים הסובלים מהתקפי זעם יכולים להראות בעלי ביטחון רב. למעשה זהו לא ביטחון אמיתי, אלא ביטחון מופרז. ביטחון מופרז הוא למעשה "סיפור כיסוי", סוג של "תחפושת" או "שריון". בשריון זה אנו משתמשים בו כדי לא לחשוף את הפגיעות הרבה שבנו. כאשר נלמד איך ליצור ביטחון אמיתי ודימוי עצמי מאוזן ויציב, נרגיש מאוד רגועים עם עצמנו. לכן, נהיה מסוגלים להגיב ברוגע, גם כאשר אנחנו צודקים והצד שני פעל בצורה לא הוגנת.

 

לסיכום, התקף זעם זו תופעה מורכבת המושפעת ממספר גורמים. בניהם טראומה בלתי פתורה, תחושות של תסכול וחוסר אונים. לעיתים גם שימוש כרוני בסמים (או מסיחי דעת אחרים), מתח כרוני, התנהגויות נלמדות וטריגרים סביבתיים. לכל הגורמים האלו בהחלט חשוב להתייחס כדי ליצור מחדש את התנאים הכי תומכים למען המטופל. עם זאת כמובן שנשקיע בעיקר בשורש הבעיה. על ידי טיפול בכעסים ניגע בדימוי העצמי. נלמד איך אפשר לבנות אותו מחדש בצורה נכונה אמיתית ויציבה. 

חיוני לגשת לאנשים שחווים התפרצויות זעם באמפתיה ובהבנה, מתוך הכרה שההתפרצויות הללו עשויות לנבוע מבעיות שורשיות עמוקות. פנייה לעזרה מקצועית ואימוץ אסטרטגיות התמודדות בריאות הן צעדים חיוניים בניהול ומניעת התקפי זעם, קידום רווחה רגשית וטיפוח קשרים הרמוניים יותר. לשיחת ייעוץ חינם ללא עלות התקשרו: 0524871100. אביב עוז, מטפל רגשי.

 

כתבו לי ב WhatsApp

אפשר לכתוב 24/7 גם בשבתות וחגים ואחזור אלייך בהקדם

התקפי זעם טיפול , שאלות ותשובות

מהי הגדרה של התקף זעם? אילו טיפולים זמינים עבור התקפי זעם? מהם הסיבות להתקף זעם? אלו רק כמה מהשאלות על התקפי זעם וטיפול בכעסים שאנו נענה עליהם בחלק זה. האפשרות לפתור בעיות עצבים בצורה יעילה מגיעה רק כאשר אנו מבינים את הסיבות לכעס, ורוכשים את הכלים הנכונים לטיפול במצב.

התקף עצבים מתעורר כאשר אנו חווים איום על הרווחה הנפשית או על ביטחוננו.

ביטחון לא רק פיזי אלא גם בהקשר של הערך עצמי. (אם מזלזלים בי או תוקפים אותי, הערך העצמי מתערער ועליי להגן עליו). נהוג לחשוב שהתקף עצבים מתרחש רק עבור מישהו אחר, אבל התקף עצבים יכול להיות מופנה גם כלפי עצמנו. ובהתפרצויות זעם כאלו חשוב לטפל לא פחות.

כעס הוא רגש טבעי וחשוב שיש לנו.

הוא יכול לסייע לנו לזהות עווול / אי-צדק ולהגן על עצמנו ועל זכויותינו. כשמדובר בהתקף עצבים, הכעס כבר לא בריא. התקף עצבים מגיע עם מתח רב יוצר איבוד שליטה ונטייה לאלימות. התקף העצבים בא במטרה להעניק הסחת דעת מחוויה משפילה ובמובן זה יוצר אשליה של ביטחון וכוח. בטיפול בכעסים אנו לומדים איך לכעוס במידה מאוזנת וריאלית כדי לשפר את יחסנו עם עצמנו ועם אחרים.

ישנם טריגים רבים להתקפי זעם

כמו תקופות מתוחות כלכלית או בריאותית, לחץ בעבודה, תקופות מעבר בחיים עם שינויים גדולים, חוויה של אשמה, דרישות מעצמך עם רף מסוים, וגם דברים "קטנים" כמו פקקי תנועה או טעויות כלשהן שחשבת שיכולת למנוע. אבל הטריגר הגדול מכולם תמיד יהיה חוויה של יחס מזלזל ולא מכבד ממישהו, ובמיוחד אם זה מישהו שמאוד חשוב לו מה דעתו עלינו. לכן, התקפי זעם נוטים להופיע גם במערכות יחסים כמו זוגיות. 

תלות רגשית והתקפי זעם

יכול להיות ששמנו לב לכך ויכול להיות שלא, אך התפחתה בנו תלות רגשית ליחס מבן או בת הזוג, ולכן הפתיל הפך מאוד קצר כאשר היחס לא מרגיש לנו מספיק מכבד. בטיפול בכעסים אנו לומדים בדיוק איך להרגיל את עצמנו לפרש את המציאות באופן נכון, ולא רק להבין שכלית אלא גם דרך חוויה רגשית, כדי לשחרר יותר ויותר את התלות ביחס מאחרים. כאשר אנו לומדים ויוצרים תפיסה יציבה שאין לנו שום תלות ביחס מאחרים כדי להישאר רגועים, אנו מחזירים לעצמנו את השליטה. תהליך זה התאפשר למטופלים רבים שזכיתי ללוות. ניתן לקרוא המלצות בלחיצה על כפתור בהמשך העמוד.

תסמינים של התקפי זעם

כוללים לרוב התפרצויות רגשיות עזות המאופיינות בצרחות או הרמת קול באופן קיצוני. עם התקפי זעם לעיתים נשמע גם בכי והבעת תסכול רב ודיבור "מתקרבן" שנוטה להאשים אחרים בסבל שאותו אדם חש. אפיזודות אלו יכולות להיות מופעלות על ידי גורמים שונים כמו חוויה שלא מרצים אותי כמו שציפיתי, עייפות רבה, רעב או קושי להתבטא מילולית, במיוחד קושי לבטא רגשות. 

במהלך התקף זעם, אנשים עשויים להציג התנהגויות אלימות כמו דחיפה, מכה או זריקת חפצים. התקפי זעם אצל מבוגרים שכיחים פחות מאצל ילדים צעירים, אבל זה לא אומר שהמתח נמוך יותר, אלא שמבוגרים נוטים יותר לשמירת כעס בלב.

המטרה בשליטה בכעסים

היא למנוע פגיעה בעצמך או באחרים. הדרכים להשיג שליטה בכעסים כוללות: למידה כיצד לזהות את ההבדל בין טריגר להתקף עצבים והסיבה האמיתית להתקף עצבים. ככול שאנו מסוגלים לעשות את האבחנה הזו, ננטרל את הסיבה האמיתית להתקפי זעם, גם כאשר הטריגרים שהכרנו קודם מופיעים שוב. 

במהלך הטיפול אנו בלמידה מאוד מסודרת ונוחה עבור המטופל – כיצד להתחבר לעצמנו בצורה עמוקה יותר ובאופן יציב, כדי שנהיה מסוגלים לחוש ערך עצמי פנימי רב וביטחון רב גם בסיטואציות שבהן קודם היו יכולות לערער אותנו. בהמשך תהליך טיפול בכעסים, גם נלמד איך בדיוק להגיב ליחס לא מכבד באופן אסרטיבי ורגוע. 

ההבדל בין יחס מכבד ליחס מרצה הוא אחד הדברים החשובים ללמוד, וכמו כן פעולות המאפשרות תקשורת בונה, כמו הבנה גדולה יותר למהי מטרת השיחה, כיצד לתת אמפתיה לעצמי ולאחר, כיצד לבקש וכיצד לשים גבולות, איך להגיב להתנהגות אגרסיבית מאחרים ועוד.

המטרה בשליטה בכעסים היא למנוע פגיעה בעצמך או באחרים. הדרכים להשיג שליטה בכעסים כוללות: למידה כיצד לזהות את ההבדל בין טריגר להתקף עצבים והסיבה האמיתית להתקף עצבים. ככול שאנו מסוגלים לעשות את האבחנה הזו, ננטרל את הסיבה האמיתית להתקפי זעם, גם כאשר הטריגרים שהכרנו קודם מופיעים שוב. 

במהלך הטיפול אנו בלמידה מאוד מסודרת ונוחה עבור המטופל – כיצד להתחבר לעצמנו בצורה עמוקה יותר ובאופן יציב, כדי שנהיה מסוגלים לחוש ערך עצמי פנימי רב וביטחון רב גם בסיטואציות שבהן קודם היו יכולות לערער אותנו. בהמשך תהליך טיפול בכעסים, גם נלמד איך בדיוק להגיב ליחס לא מכבד באופן אסרטיבי ורגוע. 

ההבדל בין יחס מכבד ליחס מרצה הוא אחד הדברים החשובים ללמוד, וכמו כן פעולות המאפשרות תקשורת בונה, כמו הבנה גדולה יותר למהי מטרת השיחה, כיצד לתת אמפתיה לעצמי ולאחר, כיצד לבקש וכיצד לשים גבולות, איך להגיב להתנהגות אגרסיבית מאחרים ועוד.

שימוש בתרופות כפתרון להתקפי זעם אינו מומלץ מכמה סיבות.

התקפי זעם מצביעים לרוב על בעיות רגשיות או פסיכולוגיות עמוקות יותר, שיש להבין מהן ולטפל בהן במקום להסוות אותן באמצעות תרופות. תרופות עשויות לספק הקלה זמנית אך אינן מטפלות בסיבות השורש, שעלולות להוביל לתלות ולהזנחה של כישורי התמודדות ותקשורת חיוניים. בנוסף, האופי המגוון של התקפי זעם דורש התערבויות מותאמות אישית, טיפול והתאמת אורח חיים כדי לנהל ביעילות רגשות וטריגרים. 

הסתמכות על תרופות בלבד עלולה גם לעכב צמיחה אישית ומודעות עצמית, ולמנוע מאנשים לפתח תגובות רגשיות בריאות יותר ודרכי תגובה יעילות לפתרון קונפליקטים.

צלצלו (לחיצה על המספר)
או השאירו פרטים

כתבו לי ב WhatsApp

אפשר לכתוב 24/7 גם בשבתות וחגים ואחזור אלייך בהקדם

טיפול בכעסים - מאמרים נוספים

התקפי זעם ויחסים עם אחרים

התקפי זעם ויחסים עם אחרים

הנטייה הטבעית שבנו היא לנסות לשפר את היחסים בזוגיות, במשפחה, בעבודה ועוד.. איך התקפי זעם נוצרים ואיך הם משבשים את היחסים גם שלנו עם עצמנו?

קרא עוד »
התקפי זעם וחרדת נטישה

התקפי זעם וחרדת נטישה

חרדת נטישה זה לא משהו שקל להכיר בו. אם יש בנו תלות רגשית, מתוך חרדה אנו עשויים לרצות או לבטא התקפי זעם כדי להכריח מישהו להעניק לנו יחס מסוים.

קרא עוד »
התקפי זעם לעומת כעס בריא

התקפי זעם לעומת כעס בריא

לפעמים חושבים שכעס הוא רגש שלילי וחסר שליטה. למעשה אנו בלבלים בין התקפי זעם וכעס בריא. מהו באמת כעס בריא ואיך אפשר להחליף התקף זעם בכעס נכון?

קרא עוד »
נגישות
Scroll to Top