צלצלו (לחיצה על המספר)
או השאירו פרטים

כתבו לי ב WhatsApp

אפשר לכתוב 24/7 גם בשבתות וחגים ואחזור אלייך בהקדם

שמירת כעס בלב - הסיבות לכך ומהן הסכנות

כעס הוא רגש טבעי שחווה כל אדם. הוא משמש כמנגנון להבעת חוסר שביעות רצון או תסכול. הכעס (כאשר הוא מידתי) עוזר לנו גם לזהות אי צדק ולהתנגד לו. עם זאת, כאשר הכעס נותר ללא ביטוי ומדוכא, הוא יכול להפוך לכוח רב עוצמה בתוך הלב או "בבטן". למעשה – מערכת רקמות שנקראת "פאשיה", אוגרת מתח רגשי וחוויות שונות.
כאשר אנו מחליטים לשמור את הכעס שבנו "קבור", זה עשוי להיראות כמנגנון התמודדות נוח, ולעיתים אנו לא יודעים אחרת אלא להדחיק את המתח, אך יש לכך השלכות. ההשפעות ארוכות הטווח עלולות להזיק לבריאות הנפשית והגופנית כאחד. במאמר זה נגלה את הסיבות לכך שאנשים נוטים לשמור כעס בליבם ונתאר גם מהן הסכנות העיקריות הקשורות לשמירת כעס בלב.

סיבות לשמירת כעס בלב

1) פחד מעימות: אחת הסיבות העיקריות לכך שאנשים מחזיקים בכעס היא הפחד מעימות. מעורבות בקונפליקט עלולה להיות לא נוחה וסוחטת רגשית, מה שמוביל רבים לבחור בשתיקה על פני דיבור. אנו עשויים לדאוג מהשלכות שליליות של ביטוי הכעס, כגון פגיעה במערכות יחסים או התמודדות עם דחייה.

2) התניה חברתית: לעתים החברה בה אנו חיים מתקשה לקבל כעס כרגש טבעי, במיוחד בתרבויות מסוימות שבהן כעס נתפס כסימן לחולשה או חוסר נימוס. מגיל צעיר מלמדים אנשים לדכא את הרגשות שלהם, מה שמוביל לנורמליזציה של שמירת כעס בלב. כמובן שכעס שמבוטא באופן גס ובוטה הוא אינו רצוי, אך אפשר לבטא כעס גם באופן מכבד.

3) פגיעות רגשית: חשיפת הכעס של האדם יכולה לגרום לאנשים להרגיש חשופים רגשית ופגיעים. אנו עשויים לחשוש שגילוי הכעס שבנו ייתפס כחוסר שליטה, כעמדת נחיתות או כהזמנה לאחרים לנצל את הרגשות שלנו. גם מכך תבוא הנטייה של שמירת כעס בלב.

4) טראומה בעבר: אירועים טראומטיים שבעברנו עשויים לדכא את הכעס שבנו כמנגנון התמודדות. אנו עשויים לשייך כעס לכאב רב או סכנה, מה שיוביל אותנו להימנע מלהביע אותו באופן חופשי.

5) רוגע מאולץ: לעיתים נאמץ גישה שאומרת שכל כעס בהכרח מוביל לחוסר רוגע. זה קורה מפני שאנו לא מבינים שאפשר לכעוס גם בצורה מידתית מבלי להיאחז או להיגרר לזעם מיותר. כתוצאה מכך, ננסה להכריח את עצמנו לשמור על "פאסון" של רוגע, גם כשהכעס מתבשל מתחת לפני השטח, זוהי למעשה – שמירת כעס בלב.

הסכנות העיקריות של שמירת כעס בלב

1) לחץ וחרדה מוגברים: כעס מדוכא יכול לתרום לרמות מתח וחרדה מוגברות. המהומה הפנימית המתמדת והמתח הרגשי גובים מחיר הן מהנפש והן מהגוף, מה שעלול להוביל למגוון בעיות בריאות הקשורות למתח.

2) מערכות יחסים פגומות: כעס שלא הובע יכול ליצור חומה בין אנשים לבין יקיריהם. שמירת כעס בלב מובילה לכך שהכעס מצטבר ומתגבר, הוא עלול להוביל לטינה, אי הבנות והתמוטטות בתקשורת, ובסופו של דבר לחוסר הבנות, חוסר בתקשורת יעילה ולהזיק לקשרים בחיינו.

3) השלכות בריאותיות גופניות: כעס כרוני נקשר לבעיות בריאות גופניות שונות, כגון לחץ דם גבוה, מחלות לב ומערכת חיסונית מוחלשת. הורמוני הלחץ המשתחררים בזמן כעס ממושך עלולים להזיק לגוף לאורך זמן. (גם כשאנו מדחיקים ושומרים את הכעס בלב, המתח לא באמת נעלם).

4) התפרצויות רגשיות: דיכוי הכעס למשך זמן רב מדי עלול לגרום לו להצטבר עד שלבסוף יתפרץ בהתפרצות רגשית בלתי נשלטת. התקפי זעם אלו אינם פרופורציונליים לאירוע, וגורמים נזק גם לנו וגם לאחרים.

5) בעיות בריאות הנפש: החזקה בכעס יכולה להיות בעלת השלכות חמורות על בריאות הנפש. זה עלול להוביל לדיכאון, הפרעות חרדה, נטייה להתמכרויות. שמירת כעס בלב יכולה ליצור החמרה של בעיות נפשיות קיימות.

לסיכום, שמירת כעס בלב זהו סוג של מנגנון הגנה כאשר אנו לא יודעים כיצד להתמודד עם המתח, כיצד לבטא אותו, או כיצד להתמודד עם השלכות אפשריות של ביטוי הכעס. אך זוהי חרב פיפיות – דבר המוביל לתוצאה הפוכה ממה שהתכוונו, תוצאה שעלולה לגרום לנזק משמעותי בטווח הארוך. הפחד מעימות, נורמות חברתיות, פגיעות רגשית, טראומה מהעבר ושמירה על "פאסון" מאולץ של רוגע, כולם משחקים תפקיד בעידוד אנשים לדכא את הכעס שלהם. עם זאת, כדאי להיות ערים לסכנות שבהרגל זה.

ללמוד לנהל ולהביע כעס בצורה בונה זה אחד הדברים הכי חשובים וחיוניים לצמיחה אישית ולרווחה כללית. למי שרגיל ל שמירת כעס בלב, כדאי לפנות לחיפוש תמיכה מחברים ומשפחה, לשתף בבעיה ולנסות לקבל תמיכה מהסביבה. עם זאת, כאשר הבעיה חריפה מומלץ יותר לפנות ל טיפול בכעסים עם מטפל רגשי מנוסה ובעל המלצות. בטיפול רגשי אותו אני מציע נלמד כיצד לפתח מנגנון התמודדות בריא כדי לבטא כעס בצורה נכונה, וכישורי תקשורת חשובים נוספים. בנוסף והכי חשוב, נלמד כיצד לפרש את המציאות בצורה כזו, שרוב הכעסים בכלל לא יופיעו מלכתחילה.
התמודדות עם כעס בצורה בריאה לא רק משפרת את הבריאות הנפשית והפיזית שלנו אלא גם מטפחת קשרים חזקים וחיוביים עם אחרים. על ידי הכרה והתייחסות לכעס שלנו, אנו יכולים לפתוח נתיב לריפוי רגשי והתפתחות אישית. עוד על שיטת הטיפול 'להרגיש מחשבה אמיתית' ניתן לקרוא כאן. לשיחת ייעוץ ראשונה ללא עלות צרו קשר – 0524871100. אביב עוז, מטפל רגשי.

צלצלו (לחיצה על המספר)
או השאירו פרטים

כתבו לי ב WhatsApp

אפשר לכתוב 24/7 גם בשבתות וחגים ואחזור אלייך בהקדם

איפה מתקיים הטיפול

הטיפול מתקיים ברח' חרות 6, רמת גן (לתצוגה במפה לחץ כאן), ניתן לקיים את הפגישות גם טלפונית או בזום.

נגישות
Scroll to Top