נובמבר 2019

התקפי זעם מתוך חווית אי צדק

מאת אביב עוז | מטפל רגשי לרוגע פנימי יציב

התקפי זעם ואי צדק
אתה נכנס למסעדה, רושם את שמך ברשימת הממתינים ומחכה. אתה עומד במסעדה, מחכה חצי שעה, מחכה ומחכה, ושום דבר. ניגש לברר ואומרים לך שעוד מעט מתפנה. מחכה ומחכה, עוברת שעה תמימה, ושום דבר. מברר ואומרים לך, מצטערים, אנחנו סוגרים, תבוא מחר. נראה רק הוגן שתצפה למקום שלך, ולא קיבלת אותו.
 
זה מכעיס. כי ככה זה, אנחנו מצפים בסך הכל להגינות, ולא תמיד מקבלים אותה. וזה עלול לעורר התקפי זעם.
חשוב לבטא את הכעס. לא תמיד זה עוזר לקבל את היחס ההוגן שמגיע לנו, אבל בכל מקרה כדאי לבטא כעס  בצורה הגיונית מבלי לצאת מגדרנו. וזה עדיף מאשר שמירת כעס בלב.
 
גם כמה אפשר לכעוס? עם התקפי זעם ממושכים אפשר גם "להתפוצץ" מכעס בסוף ולהגיע לאלימות מסוכנת.
אם נעסיק את עצמנו בכל חוסר ההגינות שיש בעולם, בטוח נתפוצץ מזעם, נהיה עם פתיל כל כך קצר שכמעט מכל דבר נחוש התקפי זעם. כמובן, זה לא באמת עוזר לשום דבר, גם לא להגינות שאנחנו כל כך רוצים.
גם אם נניח נתאפק ונשמור את הכעס בלב, נניח שרק נביע אכזבה. גם אז הזעם מתפרץ בתוכנו מבלי שנשים לב ויכול לטמטם בן אדם. כמה אפשר להרגיש "אכזבה" כזו?, אכזבה על אכזבה על אכזבה, מבלי לתת לזה ביטוי בצורה מאוזנת, הרי זה יכול להפוך לסיוט מתמשך.
 
תנו לי לספר לכם על הגישה שאני הולך איתה. אני עדיין כועס ומתאכזב לפעמים, וזה בסדר, לא אני רוצה להפוך לבודהה או משהו. אבל אני כבר לא נתקע בחוויה של התקפי זעם או במצב של שמירת כעסים בלב. אני ממשיך לזרום. הבנתי שאפילו הגינות זה לא משהו שכדאי לצפות לו. לא כי זה לא נכון לצפות לכך, אלא כי חשוב להבין שפשוט לא תמיד זה יכול לקרות.מה שכן אפשר וכדאי זה להזמין. להזמין את כל מה שאנחנו צריכים ורוצים – הגינות, אהבה, חופש, שלווה, נוחות, שייכות, הרמוניה וכו'. כי הסיכוי הכי גדול לקבל את זה, מתאפשר כשמפסיקים לצפות לזה, כאילו זה משהו ש"חייב" לקרות. שום דבר לא חייב לקרות, שום דבר לא מובן מאילו. גם ההגינות הכי בסיסית שאנו מצפים לה, לא בהכרח תקרה. אבל הגינות לעצמנו – זה הדבר האמיתי שחשוב שנתרגל לקבל – הגינות מעצמנו לעצמנו. כי אם נעשה זאת, התלות ביחס מאחרים תרד והדחף לחוש התקפי זעם יילך וירד.
 
הזמנת מקום במסעדה, ולא קיבלת ? זה בסדר אם תכעס קצת, אבל אל תמשיך לבזבז את הזמן שלך עם התקפי זעם ואכזבה. תמיד יש מקום אחר שאפשר להזמין. 
לפעמים מטופלים בפגישות ראשונות אומרים לי שהבינו את הגישה והם בטוחים שעכשיו הם יישארו רגועים ולא יגיבו יותר עם התקפי זעם. אין להם מושג כמה הם טועים. כי גם שאנחנו מבינים כל מיני תובנות חשובות, עד שלא ישחרר מתוכנו את המטען שנמצא בנו כבר שנים רבות, אז גם אם מצאנו דרך לשכנע את עצמנו להיות רגועים, זה לא אומר שהמתח לא ממשיך להתבשל מבפנים, ושבסופו של דבר נגיע שוב לאותה נקודת התחלה ואולי אפילו למצב גרוע יותר. לכן חשוב להתמיד עם טיפול בכעסים אצל מבוגרים לאורך תקופה מסוימת כדי שהשינוי יהיה בעיקר רגשי ולא רק שכלתני. באופן זה נהיה נמנע מעצמנו התקפי זעם גם לטווח הארוך.
 
 

צלצלו (לחיצה על המספר)
או השאירו פרטים

כתבו לי ב WhatsApp

אפשר לכתוב 24/7 גם בשבתות וחגים ואחזור אלייך בהקדם

נגישות
Scroll to Top