5 מאפיינים למטפל רגשי / מאמן אישי אפקטיבי

המכתב הזה נועד לכל מי שחושב שאולי כדאי שיתחיל להיתמך עם מטפל רגשי או מאמן אישי.
כמובן שעולה השאלה הטבעית, איך לבחור את המטפל/ת, הגישות ושיטות הטיפול הן אין סופיות, וגם אופי וסגנון המטפל יכול להיות שונה מאוד מאחד לאחד (או אחת כמובן).
‍‍‍‍‍‍ ‍‍
אז נכון, גם אני מטפל ואני מאוד ממליץ על הדרך שאיתה אני מוביל את המטופלים שלי לאור ההצלחות החוזרות של הטיפול, ועם זאת, אם להיות אובייקטיבי, זה בסדר גמור שלפעמים "אפילו" אני לא אהיה הבחירה של כל אחד.
למה אני אומר את זה?
‍‍‍‍‍‍ ‍‍
אז בואו נתחיל,
כתבתי חמישה מאפיינים שלדעתי חייב שיהיו למטפל רגשי או מאמן אישי אפקטיבי, או במילים אחרות,
חמישה נקודות חשובות שכדאי לשקול לפני שבוחרים מאמן אישי או מטפל רגשי:
‍‍‍‍‍‍ ‍‍

1. כימיה / תקשורת שזורמת

את השיקול הזה לדעתי כדאי שמטופל ישים לעצמו בראש סדרי העדיפויות,
כי בלי שתהיה כימיה ותקשורת זורמת ונינוחה בין מטפל למטופל יהיה מאוד קשה ליצור אמון,
ובלי אמון התהליך יהיה 
מאוד מקוטע במקרה הטוב ובמקרה הפחות טוב פשוט
לא תתאפשר התקדמות וחבל.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍
לכן חשוב מאוד שתהיה הרגשה של כימיה טובה, תקשורת זורמת והרגשה שמשהו בסגנון ובאופי המטפל מתאים עבורך.
יכול לקרות מצב שיגיע אליי אדם לפגישת הכרות ולמרות שאני עושה
הכל מצידי כדי שירגיש בנוח להיפתח
(מה שקורה כמעט בכל מקרה) יש מקרים נדירים בהם זה לא קורה,
לא תמיד זה רק בגלל ש"אין כימיה", כי לפעמים זה גם עניין של חוסר תיאום ציפיות,
אבל אני מניח שלפעמים חוסר כימיה זו הסיבה,
וזה בסדר גמור.
אז גם אם זה לא יהיה אני, כדאי שתמצא/י מטפל שאיתו/ה תרגיש
מאוד בנוח להיפתח ולהתקדם. זה מאוד חשוב.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍

2. שיטה מוכחת ותאום ציפיות

שאל את המטפל/ת על הניסיון שלו, על מקרי ההצלחה וכמובן כדאי שיהיו אלו מקרים שדומים לשלך. ולא פחות חשוב – שאל איך בדיוק ההצלחה הזו התאפשרה, ואיך השיטה עובדת.
אז נכון שלגבי השיטה, התשובה יכולה להיות מורכבת מאוד ואי אפשר באמת להסביר אותה לפרטי פרטים בטלפון, וכמובן מבלי שמתנסים בה קשה יותר להעריך אם היא מתאימה לך, אבל כן אפשר וכדאי מאוד לקבל מושג טוב לגבי מהי שיטת הטיפול, מה הכיוון ולאן אתה נכנס.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍

3. הכלה וחמלה

זה גם סעיף שלדעתי מי שמחפש טיפול לא כדאי שיתפשר עליו בשום מקרה.
כשאדם מגיע לטיפול בדרך כלל זה בגלל שהמצב הנפשי שלו כבר מאוד רגיש והוא מאוד טעון בלחצים ו/או כאבים רגשיים כאלו ואחרים, ולכן זה מאוד חשוב שמי שבצד השני מולך כמטפל לא רק ידע להקשיב לך בצורה נקיה ועמוקה, אלא גם ידע להכיל את הכאב שבך ויידע להעניק לך חמלה, שזה אומר יידע להרגיש את הכאב שאתה עובר ושתרגיש שיש בו את המלוא הכוונה והרצון לתמוך ולעזור בך במיוחד כשאתה נפתח וחושף את הכאב והחולשה שבך.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍

4. מקצועיות

שאל את המטפל המיועד לגבי סדר העבודה שלו:
> אם ישנן תוכניות עבודה מסודרות שאפשר לעבוד מולן
> אם יש דרכים ברורות למדוד השגת יעדים לאורך כל הדרך
> במקרה של מספר בעיות, איך בוחרים במה להתמקד קודם
> בכללי חשוב שתקבל/י הרגשה של סדר, ארגון וניקיון מהמטפל
> שאל אם התשלום כולל ליווי גם בין הפגישות (במקרה שלי אני מאוד
מעודד ליצור איתי קשר גם בין הפגישות)
‍‍‍‍‍‍ ‍‍

5. אכפתיות ואדיבות

תחום הטיפול לדעתי הוא תחום סופר רגיש,
כמטופלים אנחנו נפתחים מול אדם עם הכאב הגדול ביותר שבנו,
וחושפים את הנקודות הרגישות הפגיעות ביותר שבנו,
ולכן עוד דבר שלא הייתי מתפשר עליו בשום אופן זו ההרגשה
שמטפל יותר מהכל רוצה לעזור לך ורוצה כל כך שתמיד ילך לקראתך וישקיע בך,
לפעמים זה אומר להוסיף אקסטרה זמן בפגישה,
לפעמים זה אומר להתגמש במחיר במקרים של קושי כלכלי,
אבל בכל מקרה זה אומר שתמיד תמיד תרגיש
גם בפגישות וגם בין הפגישות שיש מישהו שנמצא איתך,
שמעניק לך מעצמו באדיבות ושאכפת לו (מאוד) מההתקדמות שלך.
 
א‍‍‍‍‍‍ני מקווה שהמאמר עזר לך,
וכמובן אם יש לך שאלות תמיד אפשר ליצור קשר > 0524-871100

לקריאה נוספת על שיטת המקור לרוגע פנימי לחצו כאן
שאלות נפוצות

שאלות ותשובות לגבי בחירת מטפל רגשי והתחלת טיפול רגשי:

קיימים מספר סימפטומים המצביעים על הצורך בטיפול רגשי. בין היתר מדובר בחוויות של עייפות מתמשכת, חרדה, תחושת עצבנות, אי יכולת להתמודד עם פעילויות יומיומיות, קשיים ביחסים הזוגיים או עם חברים, פחד מאפשרויות חדשות וכדומה. אם נראה לך שיש לך סימפטומים מהרשימה, כדאי לפנות אליי לייעוץ ראשוני בטלפון ללא עלות.

ישנם מטפלים המגיעים מרקעים שונים – לא כולם פסיכולוגים קליניים או עובדים סוציאליים בעלי הכשרה ספציפית בפסיכותרפיה. ישנם סוגים שונים של טיפול ברגש, כמו טיפול בעזרת בעלי חיים, טיפול בתנועה, טיפול באומנות ועוד.

פסיכולוג, פסיכיאטר ומטפל רגשי הם אנשי מקצוע שתפקידם לקדם את בריאות הנפש של האדם. למרות שמדובר לכאורה באותו תחום עיסוק, ישנם הבדלים חשובים ביניהם:

פסיכולוג מסייע לאנשים המתמודדים עם בעיות נפשיות, רגשיות ופסיכולוגיות – כגון הדחקות, חרדות או לחץ נפשי. הפסיכולוג מתמחה בטיפול הרגשי, התנהגותי וקוגניטיבי ועוזר למטופל לפתור בהדרגה את בעיותיו ולהתגבר על האתגרים הרגשיים, באמצעות שיחות המציפות אל המודעות מחשבות ורגשות, במטרה לראותן ולהתמודד עמן. אבל חשוב לציין שלרוב המיקוד העיקרי בפגישות אצל פסיכולוג הוא מתן הקשבה ושיחות עומק שיכולות להמשך גם שנים ארוכות ללא הכוונה מעשית או תוכנית פעולה מסודרת.

פסיכיאטר הוא רופא מומחה שלומד רפואה פנימית ואחר כך מתמחה בפסיכיאטריה. הוא יכול לעזור בפתרון בעיות רפואיות נפשיות ולכתוב מרשם לתרופות שונות לטיפול במגוון מחלות. הפסיכיאטר יכול לבדוק את רמת הסרטון והפעילות הפעילות המוחית ולייעץ לטיפול המתאים למצב. המיקוד העיקרי של מענה לבעיות הרגשיות אצל פסיכיאטר הוא מתן תרופה שתעזור להדחיק לזמן מה את המתח הרב.

מטפל רגשי נותן טיפול מותאם אישית לתמיכה רגשית עבור כל אדם שזקוק לטיפול בבעיה נפשית. המטפל הרגשי אינו רופא ואינו רושם תרופות. הוא מתמחה בטיפול רגשי באנשים עם בעיות רגשיות ותקשורתיות ומכוון אותם למציאת דרכי ההתמודדות הנכונות להם, מול סיטואציות שונות בחיים, במטרה להשתחרר מתלות רגשית מסוגים שונים, להשתחרר מאמונות והרגלים מגבילים ולחזק את יכולת קבלת ההחלטות העצמאית שלהם. המיקוד העיקרי שלי כמטפל זה לתת הקשבה אך בעיקר הכוונה ממוקדת תוצאות – צעדים ברורים כיצד לשחרר מתח מיותר באופן עצמאי ושינוי תפיסה מהשורש כדי שהשיפור ימשיך ויהיה יציב לאורך כל החיים.

כאשר מחפשים מטפל רגשי, חשוב לקחת בחשבון מספר דברים. ראשית כדאי לזהות את הצרכים ואת הציפייה מהמטפל – האם אתם מחפשים מישהו שיכול לסייע בטיפול בחרדות ודיכאון, או בבעיות זוגיות ונושאים אישיים כלליים? כשלוקחים בחשבון את סוג הבעיות שעל השולחן, קל הרבה יותר למצוא מטפל מתאים ורלוונטי.

כמו כן, כדאי לוודא שהמטפל מוסמך ומקצועי ויש לו ניסיון מקצועי רלוונטי לצרכים שלכם. מומלץ לבדוק את תעודותיו וההכשרות המקצועיות שלו.
פרט לכך, איכות היחס והקשב שתקבלו מהמטפל צפויה כמובן להשפיע על ההחלטה להמשיך בטיפול. לעיתים קרובות תדרשו לפגוש את המטפל לפני שאתם מחליטים לבחור בו. במהלך הפגישה זו תוכל לבחון את האופי והקצב של המטפל, ולהחליט אם אתם חשים בנוח ורוצים להמשיך לפגישות טיפול נוספות.
בסופו של דבר, חשוב לשמור על ראש פתוח אך תוך הקשבה לצרכים הרגשיים שלכם. זה יאפשר למטפל לסייע לכם בצורה הטובה ביותר ולתת לכם כלים להתמודד בצורה יעילה עם הבעיות הנוכחיות המרכזיות עימן אתם מתמודדים ביום יום.

הדבר החשוב בעיני זה לזכור שאינכם מחויבים, גם אם התחלתם תהליך מסוים ואינכם חשים שאתם בכיוון הנכון, מומלץ לעצור ולפנות לשיטות טיפול נוספות. נקודה חשובה מאוד נוספת היא בהבנה שהמטפל או טיפול כלשהו זה אינו "קסם". אף גורם חיצוני לא יכול באמת לפתור עבורכם את הקושי. הטיפול הנכון בעיני – הוא לאפשר למטופל ללמוד כיצד הוא משחרר את עצמו באופן עצמאי מהקושי והמתחים המיותרים. רק באופן זה השינוי יישאר יציב.

טיפול רגשי הוא תהליך שבו מטופל נפגש עם מטפל במטרה להביא לשיפור ולשינוי חיובי בחייו. כמה זמן זה ייקח זו כמובן שאלה חשובה ומסקרנת. התשובה לשאלה זו תלויה בכמה גורמים, כגון: מצבו ההתחלתי של המטופל, המטרות של הטיפול, מידת ההשקעה של המטופל בטיפול, ומהירות התגובה לטיפול.

טיפול רגשי יכול לקחת בין מספר פגישות ועד לכמה חודשים (ולעיתים אף יותר). ישנם מטופלים שמרגישים שטיפול קצר וקולע זה מה שהם צריכים ואין צורך בפגישות נוספות, וישנם מטופלים שממשיכים לקבל טיפול עד שמתקבל השינוי הרצוי. על מנת להימנע מחזרה לבעיות אחרי טיפול רגשי, מומלץ לעקוב אחר המלצות המטפל ולהמשיך בטיפול סדיר ובקביעות. זה חשוב על מנת להתרגל בהדרגה ולהתאמן עם הכלים והשיטות הנלמדות, לחשוף רגשות חבויים וללמוד לדבר עליהם בטבעיות, ולתת לעצמך את הזמן הדרוש לגוף ולנפש כדי להתאושש ולהתחדש. חשוב מאוד לעשות תיאום ציפיות מדויקות ככול האפשר בין מטפל ומטופל על מנת למנוע אי נעימויות מיותרות בהמשך.

טיפול רגשי הוא שיטת טיפול המתמקדת בטיפול בבעיות במערכות יחסים וב"מערכת היחסים" של האדם עם עצמו. טיפול זה יכול להתאים למגוון מצבים – לדוגמה כשמתעוררים קשיים כמו תלות רגשית, התמכרויות, חרדות, חוסר ביטחון, חשיבה כפייתית, כעסים מיותרים, חוסר בתקשורת אפקטיבית בזוגיות או ביחסים עם הילדים.

כמו כן, טיפול רגשי יכול להיות מתאים עבור אלו שמתמודדים עם קשיים רגשיים כמו חווית דיכאון או חוסר יציבות רגשית, כלומר, טיפול זה יכול להיות מתאים לאנשים שמתמודדים עם "נפילות" חוזרות ונשנות במצבי הרוח.

על מנת להתחיל טיפול רגשי, מומלץ לפנות למטפל מקצועי ומנוסה. כמטפל עם מעל 12 שנים בתחום חשוב לי להעניק הכוונה וטיפול רגשי שיהיה מותאם "כמו כפפה" לאדם שמולי – הטיפול אישי ואיכותי המותאם למצב ולצרכים האישיים של כל מטופל ולכן בסופו של דבר הדרך הטובה ביותר לדעת אם זה עובד היא פשוט להתנסות בטיפול.

כשמחפשים טיפול רגשי, חשוב לוודא שהדרך הנבחרת מתאימה לצרכים והעדפות המטופל. חשוב להיות מודעים לאפשרויות הטיפול הזמינות ולהתאים אותן לצורך האישי. על מנת לבחור בצורה טובה בדרך המתאימה לדרישות המטופל, נוכל לעזור לעצמנו על-ידי קריאת מאמרים בנושא, כדי לשפר את ההבנה שלנו לגבי הטיפולים הזמינים והמטפלים המתאימים. כמו כן, אף פעם לא מזיק לחפש חוות דעת וביקורות חיוביות על מטפלים רגשיים מומלצים כדי לקצר את הדרך אל מטפל קשוב ואכפתי שיודע לכוון את המטופל אל עבר האיזון הרגשי הנחוץ לו. הבחירה במטפל רגשי אינה תמיד החלטה קלה ומהירה. זו הסיבה שמומלץ להתחיל מטיפול קצר אשר יעזור לכם לבחון אם הגישה של המטפל נראית מועילה עבורכם, ורק אחר כך לקבל החלטות לגבי ההמשך.

זו שאלה שמעסיקה אנשים רבים המתחילים בטיפול רגשי. ישנם דברים שקשה לספר עליהם, או שלא בהכרח נראים כמתאימים לחשיפה בפני המטפל. עם זאת, יש צורך מסוים לחשוף לפחות חלק מהדברים בפני המטפל ויש לזה מספר סיבות.
יש לזכור כי המטפל נמצא שם עבור המטופל, גם כאשר מתעוררים חששות או שאלות. אם יש למטופל בעיה מסוימת עם דבר סודי שהוא מבקש לדון בו, הוא יכול להתייעץ עם המטפל לגבי אופן השיתוף הנוח ביותר. לדוגמה – לשאול את המטפל מתי נכון להעלות נושא או שאלה מסוימת. כמובן הדבר החשוב ביותר הוא להרגיש נוח להפתח ולשתף רק כשמרגישים מוכנים לכך וכשיש חוויה של ביטחון ואמון עם המטפל.

אם את או אתה חושבים שעוד מישהו יכול לקבל ערך מהמאמר מוזמנים לשתף :

נגישות
Scroll to Top